Δευτέρα 30 Απριλίου 2012

Social Issue_Μια Κερκυραία ανθρωπολόγος!! (Κουλτούρα)


ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ 
28-05-11
Ακούγοντας τη λέξη  αυτή μου έρχονται στο μυαλό δύο εικόνες …και οι δύο εξ’ ίσου δυνατές .Η πρώτη αφορά το νησί μου ,την Κέρκυρά … και η δεύτερη τις πανεπιστημιακές μου σπουδές …Έμαθα από μικρή να εκτιμώ το διαφορετικό και να σέβομαι το ξένο .Και η μοίρα με έφερε μπροστά στη μελέτη αυτού του διαφορετικού. Είναι αυτό που ακριβώς πραγματεύεται η σχολή μου και εν τέλει κατέληξα να μελετώ  αυτό που διδάχτηκα για δεκαοχτώ ολόκληρα χρόνια απ’ το μικρό ,αλλά τόσο όμορφο νησί μου .
Αρχικά ,θα σας μιλήσω για τα βιώματα μου ως γνήσια Κερκυραία (ωχχχχ, ξέρω ότι πολλοί από εσάς θα σκεφτείτε ότι διαβάζετε  τις εμπειρίες μιας τρελής και αλλοπαρμένης ,καθώς φημιζόμαστε για την τρέλα μας !!!! Όμως ,θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι ξέρουμε πολύ καλά που και πότε να τη χρησιμοποιούμε …).Έχω την ιδιότητα ,αν μπορώ να το χαρακτηρίσω έτσι αυτό που μου συμβαίνει ,να συνδυάζω τις μυρωδιές με εικόνες ,είτε πιο παλιές ,είτε πολύ πρόσφατες .Θα σας φέρω ένα μικρό παράδειγμα …Μυρίζοντας μια πασχαλιά ,μου έρχεται στο μυαλό αυτομάτως η Μεγάλη Παρασκευή ,το κάλεσμα της καμπάνας και το βαρύ πένθιμο βήμα των φιλαρμονικών μας .Με πιάνει δέος στη σκέψη ότι για ακόμα μια χρονιά θα ακούσω το Adagio στο Λιστόν με την κατανυκτική εκείνη ατμόσφαιρα που επιβάλει η μέρα .Ή τη μυρωδιά του λουκουμά παραμονή του Αγίου Σπυρίδωνα ,του πολιούχου του νησιού μας .
Έμαθα να αγαπάω την μουσική ,να χορεύω τους χορούς μας ,να συγκινούμαι στις λιτανείες ,να περιμένω με ανυπομονησία το Πάσχα και να αγαπώ τη θάλασσα ,γιατί και αυτό είναι κουλτούρα.
Από την άλλη πλευρά τώρα ,απ την σκοπιά την Ανθρωπολογική ,μαθαίνω ακόμα πως η κουλτούρα είναι στοιχείο μοναδικό και αναπόσπαστο για κάθε τόπο ,λαό  και χώρα. Μας  κάνει να είμαστε διαφορετικοί ο ένας από τον άλλο ,αλλά ταυτόχρονα και τόσο ίδιοι. Αν μπορούσα να δώσω εικόνα στις σπουδές μου ,αυτή θα ήταν ένας πίνακας με πολλά και ζωηρά χρώματα… Ένα  ταξίδι σε ολόκληρο τον κόσμο .Από την Αμερική ,μέχρι τους Azande(φυλή κανίβαλω ν στην Αφρική ) και από τα Νησιά Τρόμπριαν μέχρι τις Φιλιππίνες .Κάθε τόπος έχει την δική του προσωπικότητα ,όπως ακριβώς και κάθε άνθρωπος ,ανεξάρτητα αν είναι άσπρος ,έγχρωμος ,πλούσιος ,φτωχός ,όμορφος ή άσχημος .
Η κουλτούρα  τελικά μας κάνει ξεχωριστούς ….Τα  χρώματα, οι  νότες ,τα μουσικά όργανα , η μυρωδιά της βροχής , ο ήχος της καμπάνας ,ο μουεζίνης που καλεί τους πιστούς με τη μελωδική φωνή του στο τζαμί , οι ενδυμασίες με τα ποικιλόχρωμα σχέδια ,η διάλεκτος .Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα ,συνθέτουν το πολύχρωμο παζλ ,που λέγεται Γη .
Είμαστε τελικά τόσο ίδιοι μεταξύ μας και είναι τόσο μεγάλη η απόσταση που μας χωρίζει .Ένα είναι σίγουρο .Η κουλτούρα είναι η ταυτότητα του καθενός από εμάς .Ας μη την χάσουμε.
Καλό σας βράδυ!
Natasa V.
(Special Guest Editor)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου